Filtry cząstek stałych a katalizatory

Żyjemy w czasach, w których motoryzacja jest powoli zabijana przez ekologów. Jest to sytuacja dość dyskusyjna, bo z jednej strony mamy fanów motoryzacji, a z drugiej ludzi zatruwanych przez samochody. Zmiany w budowie silników są potrzebne, ale to właśnie przez te zmiany silniki wolnossące odchodzą w przeszłość. Przez to spotykamy się coraz częściej z silnikami benzynowymi wyposażonymi w turbosprężarkę. Poruszając temat ekologii warto skupić się jeszcze nad filtrami cząstek stałych i katalizatorami, które są podstawowym środkiem do walki z zanieczyszczeniami wydzielanymi przez silniki spalinowe.

Rola katalizatorów w oczyszczaniu spalin

Katalizatory tak naprawdę pojawiają się w samochodach od wielu lat. Dawniej nie mówiło się o nich zbyt wiele, tylko o tym jakie korzyści może przynieść wymontowanie. Wystarczy spojrzeć sobie na cennik, który posiada skup katalizatorów. W każdym razie katalizatory są bardzo potrzebne, ponieważ przez swoje właściwości usuwają większość trujących substancji z gazów wylotowych. Dzieje się tak przez zawartość metali szlachetnych, które wchodzą w reakcje chemiczne. Katalizatory tak właściwie mają praktycznie same korzyści, tylko serwisowanie ich jest całkiem drogie.

Filtry cząstek stałych

Filtry DPF występują tylko i wyłącznie w samochodach z silnikami diesla. Montowane są również na układzie wydechowym, tak samo jak katalizatory. Zdarza się, że są zamontowane trochę bliżej silnika, bo w ich działaniu bardzo ważna jest temperatura. Dopiero właśnie przy wysokiej temperaturze filtr jest w stanie wypalić całą sadzę, którą zgromadził. Taka jest właśnie różnica pomiędzy filtrami DPF, a katalizatorami. Sadza wydzielana przez silniki diesla jest bardzo toksyczna, przez co musi być usuwana. Aby skutecznie wypalać filtr cząstek stałych trzeba stosować się do pewnych zasad, ale o tym powinien informować nas sprzedawca samochodu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *